Netwerken: hoe doet u dat?

Wat zijn de voordelen?

Persoonlijk contact: u brengt uw producten en diensten op persoonlijk niveau onder de aandacht. Dit schept vertrouwen en vergroot uw geloofwaardigheid. Gemeenschappelijke interesses/ activiteiten zorgen voor een energieke en inspirerende sfeer.

Contact met gelijkgezinden: u ontmoet een brede groep mensen met wie uw ideeën en mogelijkheden kan delen. En wie weet ontmoet u nieuwe klanten, efficiënte werknemers of zelfs een mentor of zakenpartner.

Door vaker naar dezelfde bijeenkomsten te gaan, bouwt u een goede band met bepaalde personen op en wordt voor hen duidelijk waar zij jou mee kunnen helpen. Uw potentiele klanten zitten in hun netwerk of nog een persoon verder. Door vaker contact te hebben, komen deze netwerken ook tot uw beschikking.

Hoe bereidt u zich voor?

Kies een netwerkevent dat bij u past, waar u de juiste mensen ontmoet (pers, collega’s, mogelijke klanten).

Onderzoek de gastenlijst: wie wil u spreken, wie is deze persoon, wat doet hij? Bekijk hun website, LinkedIn…

Stel doelen. U wil bijvoorbeeld een specifieke persoon spreken (een groenambtenaar uit de buurt) of van 5 adressen van redacteuren verzamelen. Een lijst met namen (en foto’s) van de mensen die u wilt ontmoeten is een goed geheugensteuntje.

Presenteer jezelf kort voor het event: wie bent u, wat doet u, welke voordelen biedt u voor de ander? Voorzie voldoende goede visitekaartjes.

Door online via LinkedIn, Facebook of Twitter al eens te reageren op een persoon die u wilt ontmoeten op het netwerkevent, verlaagt u de drempel en heeft u een aanknopingspunt voor een gesprek. Bij grote events kan het lastig zijn om iemand te vinden. Probeer vooraf af te spreken en mobiele nummers uit te wisselen.

Tijdens het netwerkevent

Onthoud de belangrijkste regel van netwerken: geef eerst. Deel uw kennis en contacten openlijk. Luister twee keer zoveel als dat u praat.

Durf vragen. Soms kunnen mensen meer voor u betekenen dan u denkt. 

Samen lunchen of dineren is waardevoller dan een borrel of een kort gesprekje. Als u de kans hebt, eet samen met een connectie die belangrijk voor u is.

Zorg dat u een visitekaartje krijgt van diegenen met u wie u spreekt en een afspraak dat u contact zult houden na het evenement.

Na het netwerkevent

Neem binnen de drie dagen na het evenement contact op met uw connecties. Een korte email of een LinkedIn uitnodiging waarin u even gedag zegt en de andere herinnert aan het interessante gesprek dat jullie hadden, is voldoende.

Zodra u connectie daarop reageert, bent u klaar om de relatie verder uit te bouwen en uiteindelijk de vruchten van uw netwerkinzet te plukken!