arrowhead-leftarrow-ios-forwardarrow-forwardcalendarbookmarkpricetagsclockcloseFacebook-colorpersonFacebook-colorprintergridhomeinfoFacebook-colormenulockemailsmartphonephonephonepinpinflip-2searchflip-2Facebook-colorcloud-uploadpersonpersonFacebook-colorglobe-2
Overslaan en naar de inhoud gaan

Roeselare / Stationsbuurt wordt stedelijk landschap

5 min. leestijd
Roeselare / Stationsbuurt wordt stedelijk landschap

Het project Roelevard, dat voordien ‘De Groenling’ heette, zal de stationsomgeving van Roeselare een volledig nieuw gezicht bezorgen. De voorzijde van het station en het nu nog onbebouwde terrein aan de achterkant van de sporen worden één geheel. In totaal komen er 81 flats, 470 m² retailruimte, 200 m² horeca en 5.900 m² kantoorruimte in twee bouwblokken. Het architectenbureau B2Ai uit Roeselare maakte het ontwerp samen met het Noorse en internationaal gerenommeerde Noorse bureau Snøhetta. Voor de omgevingsaanleg werd landschapsarchitect Erik Dewaele aangezocht.

Het project maakt deel uit van een masterplan van BUUR en landschapsarchitect Bureau Bas Smets. Het oorspronkelijke ontwerp van B2Ai en Snøhetta werd na eerder protest in overleg met de buurt grondig bijgestuurd. Zo werd het aantal bouwlagen aan de kant van de Stationsdreef verminderd en aan de kant van de spoorweg verhoogd. Op die manier is er een betere lichtinval voor de buurt. Verder komen er meerdere groendaken en de publieke ruimte tussen de gebouwen kreeg ook een groenere invulling. De werken starten in 2020 en zullen een drietal jaren duren.

Het is de eerste keer dat Snøhetta, bekend van onder meer de opera in Oslo en het Memorial Museum op Ground Zero in New York, een gebouw in België mee ontwerpen. De nieuwe gebouwen worden figuurlijk opgevat als de kliffen van een canyon, waartussen een glooiende groenruimte ontstaat. Het landschap gaat over in bouwvolumes die naar boven toe versmallen via inlopende terrassen. In de sokkel komen kantoorruimtes, daarboven appartementen. Het meest opvallende gebouw van Roelevard is een 46 meter hoge toren die boven het stationsplein zal uittorenen. Op de gebouwen komen negen grote groendaken. Op de site komen bovendien 17 bovengrondse en 148 ondergrondse parkeerplaatsen en 345 fietsplekken. De ‘groene canyon’ verbindt de twee stadsgedeeltes. Vanaf het recent aangelegde park aan de voorzijde meandert de weg onder de viaduct door tot bij Trax, de nieuwe culturele ruimte achter het station.

Om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de buurt, namen de projectontwikkelaars ION en Steenoven en de stad Roeselare landschapsarchitect en plantenkenner Erik De Waele onder de arm. Dankzij zijn expertise komt er extra groen, wordt er duurzamer met water omgesprongen en komen er op de daktuinen meerdere soorten planten. Ook de Stationsdreef - waar in de originele plannen geen sprake was van groen - krijgt er nu een reeks bomen bij.

Gerelateerde artikels