arrowhead-leftarrow-ios-forwardarrow-forwardcalendarbookmarkpricetagsclockcloseFacebook-colorpersonFacebook-colorprintergridhomeinfoFacebook-colormenulockemailsmartphonephonephonepinpinflip-2searchflip-2Facebook-colorcloud-uploadpersonpersonFacebook-colorglobe-2
Overslaan en naar de inhoud gaan

Antwerpse scholen worden Groene Oases

4 min. leestijd
Geëngageerde leerlingen planten hun eigen speelplaats aan © Dieter Daniëls

“Maak van je speelplaats een groene oase.” Dat is de boodschap en het doel dat centraal staat in de campagne van provincie Antwerpen. Kleuter-, lagere en secundaire scholen binnen Provincie Antwerpen kunnen een aanvraag indienen om de speelplaats te ontharden én vergroenen. Heel wat scholen stapten al mee in het project.

Een ontharde en vergroende speelplaats biedt heel wat voordelen. Zo ervaren kinderen minder stress na een speeltijd in het groen en zetten buitenlessen aan tot onderzoekend leren en een verhoogde concentratie. Ook ons klimaat profiteert mee: water dat na ontharding opnieuw kan doorsijpelen in de bodem, helpt ons om droge periodes te overbruggen. Het project Groene Oases wordt gecoördineerd door Provincie Antwerpen en uitgevoerd door de Antwerpse Regionale Landschappen en MOS (duurzame scholen, straffe scholen).

Op dinsdag 28 februari startten de leerlingen van de middelbare school SILA Westerlo met aanplantingswerken die van de speelplaats een groene pauze- en leerplek zullen maken. De school had al langer plannen om van de speelplaats een groenere plek te maken. Vanuit het internationaliseringsproject Ecomentality maken leerlingen en leerkrachten van deze droom een werkelijkheid. Eerder zorgde gemeente Westerlo al voor de onthardingswerken en praktische voorbereidingswerken.

Op vrijdag 10 maart gaven de leerlingen van basisschool GIBO Heide én middelbare school Atheneum Brasschaat de aftrap voor de realisatie van een Groene Oase. GIBO Brasschaat werkte sinds 2006 actief met MOS, het centrum voor milieueducatie van de provincie Antwerpen, rond duurzaamheid op verschillende vlakken: afvalbeleid op school, de groene en grotendeels ontharde speelplaats van de kleuters, recuperatie van regenwater, … Door in te zetten op een groene, ontharde speelplaats met natuurlijke spelaanleidingen biedt de school ook oplossingen voor bestaande problematieken binnen en buiten de school. Directeur, Paul Apers, verduidelijkt: “Een groene, klimaatrobuuste speelplaats met natuurlijke spelaanleidingen bevordert de ontwikkeling van de kinderen en creëert een rustige speelzone. Bovendien kadert de ontharding in de waterproblematiek op de speelplaats.”

Atheneum Brasschaat heeft met een wedstrijdformule een ontwerp voor hun groene speelplaats door studio Basta laten maken. Het is een ambitieus ontwerp geworden met een wadi naast de kinderopvang en een speelplaats met verschillende zones.

Op woensdag 15 maart was het de beurt aan de leerlingen van basisschool Sint-Jozef in Ranst en basisschool De Springplank in Broechem. Sint-Jozefschool Emblem zorgt voor 500m² ontharding en gebruikt de vrijgekomen ruimte voor een gezond project. “We kijken erg uit naar de wiglo (wilgenhut), dan hebben we meer schaduw in de zomer”, vertelt leerling Fonne Vanachter. Daarnaast staan 10 moestuin-bakken en 12 fruitbomen op de planning. “Verder wordt een speelheuvel voorzien zodat de kinderen zich kunnen uitleven in de buitenlucht”, verduidelijkt leerkracht Griet Hammels. ”En natuurlijk maken heel wat struiken en hagen het plaatje compleet.”
Basisschool De Springplank in Broechem heeft reeds een project rond waterhuishouding lopen waarin het onthardingsplan een mooie aanvulling geeft. Het kloostergebouw geraakte in onbruik en maakte reeds plaats voor een buitenspeelklas en zelfs een BMX-parcours.

Op woensdag 22 maart gaven de leerlingen van de derde graad van BimSem de aftrap voor de realisatie van een Groene Oase. “Klimaatadaptatie en vergroening liggen ons nauw aan het hart. Ondanks de beperkingen van een klassieke speelplaats zoals je bij een stadsschool verwacht, hebben we toch nagedacht wat de mogelijkheden zijn”, aldus directeur derde graad Jürgen Huyghe. Die denkoefening werd onder begeleiding van een leerkracht uitgevoerd door leerlingen van het zesde jaar. Zij kozen als keuzevak ‘Milieu Op School’ waarbij de verdere vergroening van hun speelplaats deel van uitmaakt. Na de ontwerpfase staan zij nu klaar om de handen uit de mouwen te steken. Hagen, bomen, grondbedekkers onder hun monumentale bomen, de uitbouw van een moestuin en de verfraaiing van een bestaande buitenklas staan op het programma.

Provincie en regionale landschappen

“Provincie Antwerpen zorgt voor de coördinatie en middelen,” verheldert gedeputeerde Jan De Haes, “de Antwerpse Regionale Landschappen helpen bij de uitvoering, ze brengen een bezoek aan de school en geven onder meer advies bij de administratie en plantenkeuze.” Bert Hoefkens, projectcoördinator Groene Oases voegt toe: “Op dit moment zijn er meer dan honderd aanvragen, het enthousiasme bij de Antwerpse scholen is dus bijzonder groot!”

Als school krijg je 70 tot 100 % van de investeringskost terugbetaald. Scholen kunnen zich nog steeds kandidaat stellen via de website www.provincieantwerpen.be/groeneoases

 

Bron tekst: persbericht provincie Antwerpen

Bron foto: Geëngageerde leerlingen planten hun eigen speelplaats aan © Dieter Daniëls

Gerelateerde artikels